Aquajoggen

Trainen in water (aquajoggen) wordt steeds populairder; niet alleen als alternatieve training bij een blessure, maar ook als aanvullende trainingsvorm. Als er toch een overbelastingsblessure is ontstaan, wordt het herstel van de blessure vaak bemoeilijkt doordat de atleet de training niet wil onderbreken. Aquajoggen is dan een goede alternatieve trainingsvorm.

Deze trainingsvorm kan goed toegepast worden bij bijvoorbeeld een ontsteking van de aanhechting van de peesplaat onder de voet, bij een achillespeesontsteking, bij een scheenbeenirritatie, bij een vermoeidheidsbreukje of in de herstelfase na een verzwikking van de enkel of een verdraaiing van de knie. Helaas is het zo, dat deze vorm van trainen niet voor iedere blessure geschikt is. Zo worden bijvoorbeeld de heupbuiger en de hamstrings wel (zwaar) belast bij aquajoggen.

Deze trainingsvorm is daarom minder geschikt bij een blessure in de genoemde spieren of hun aanhechtingen. In veel gevallen is het in de loop van het herstel van de blessure verstandig om eerst drijvend, dus zonder grondcontact, te trainen. Zodra het herstel van de blessure het toelaat, kan er grondcontact gezocht worden door te lopen met het water tot aan de borst, gevolgd door lopen in steeds ondieper water. Hierbij krijgt het bewegingsapparaat geleidelijk aan de kans weer aan de (schok)belasting te wennen.

Zullen we een afspraak maken?

Of toch liever bellen met ons?